Nina Muhonen – ”Viktigt att assistenterna har en professionell attityd”

2016-06-29

När Nina Muhonen söker arbete talar hon inte om att hon sitter i rullstol eller har personliga assistenter, hon vill söka sina jobb på sina meriter. – Att jag sitter i stol är helt irrelevant. Det har inget att göra med vad jag har för kompetens.

Handledare på Hermods
Just nu arbetar Nina Muhonen som handledare i utbildningsföretaget Hermods. Arbetssökande kommer från arbetsförmedlingen och Ninas Muhonens uppgift är att hjälpa dem fram till ett arbete. Det handlar om att stödja, matcha och motivera.
– Jag har hand om ungefär tjugo deltagare, allt från högutbildade IT-killar till nyutexaminerade gymnasister eller 63-åriga verkstadsmekaniker.
Arbetsuppgifterna varierar:
– Det kan handla om att göra ett cv, hjälpa personen att marknadsföra sig eller skapa förståelse för hur arbetsmarknaden ser ut. Vissa dagar har jag möten med deltagarna på tu man hand, andra dagar lektioner eller föreläsningar.
Reagerar de på att du har personlig assistans och assistenter?
– Nej, det tycker jag inte att de gör.

Handlar om kompetens
Nina Muhonen har dubbel assistans dygnet runt sedan hon skadade sig för ungefär tjugo år sedan. Hon förstod redan från början att utbildning är den viktigaste nyckeln till att komma in på arbetsmarknaden. Hon utbildade sig till beteendevetare och kognitiv terapeut och har haft en rad olika arbeten sedan dess. Bland mycket annat gymnasielärare i psykologi och projektledare för PA-tips, ett Independent Living Institute-projektet som samlar och sprider assistansanvändares bästa tips och råd till varandra.
– För mig handlar det i första hand om kompetens. Sedan har jag förstås inriktat mig på ett yrke som jag kan klara av att sköta från en stol.

Personkemin viktigast
Vissa assistansanvändare väljer assistenter utifrån kompetens på sitt eget område. En av tipsarna på PA-tips säger till exempel att han under den tid han pluggade mest anställde andra studenter som assistenter eftersom de var bra på att skriva anteckningar på föreläsningarna. Så gör inte Nina Muhonen.
– För mig är personkemin avgörande. Om den stämmer då funkar det på arbetet också. Det de gör för mig kräver ingen speciell kompetens på ”mitt” område och de lär sig det de behöver av mig. Men det underlättar att personen är ganska noggrann.
Om personkemin är viktig, hur hittar du rätt assistenter då?
– Jag har speciella frågor vid anställningsintervjun som handlar om typiska situationer i mitt liv där de sökande kan välja mellan olika alternativa svar. Beroende på vad de svarar kan jag få en hint. Men sedan måste de jobba ett par tre gånger för att jag verkligen ska kunna avgöra om personen passar.

Professionell  attityd på arbetsplatsen
Nina Muhonen betonar sitt eget behov av integritet och vill inte ha assistenter som ”står lutade över axeln”.
– Många andra assistansberättigade vill ha sina assistenter som sällskap men inte jag. De ska vara tillgängliga när jag behöver dem, inte annars.
Nina Muhonen säger också att hon pratar mycket med sina assistenter om vilka roller de ska ha i olika situationer och att det är viktigt vad de har för attityd på hennes arbetsplats och hur de beter sig mot hennes kollegor. Hon betonar en professionell attityd.
– Det är jätteviktigt att man visar att man är där för att göra ett jobb och att man inte slår sig ned i soffan och känner sig som hemma.

Bästa tipsen
Det absolut första tipset Nina Muhonen skulle ge en assistansanvändare som är på väg ut i arbetslivet är det samma som kanske gäller generellt: att skaffa sig en utbildning. Men hon menar att det är särskilt viktig om man har en funktionsnedsättning.
– Det viktigaste är utan tvekan att man har en utbildning, ett yrke i grund och botten och har en kompetens som efterfrågas.
Tips nummer två är av ett helt annat slag, att ha ett diskret larm.
– Mitt larm tycker jag är bra. Det är jätteskönt att kunna kalla till sig assistenten utan att behöva ropa, att man kan göra det på ett diskret sätt.

Ett drömjobb
Att få hjälpa andra personer ut på arbetsmarknaden säger Nina Muhonen är något av ett drömjobb för henne. Hon beskriver sig som en inkännande person, något som hon har stor nytta av i sitt arbete.
– Många som kommer till mig från Arbetsförmedlingen är uppgivna och nedstämda och bland det första jag får göra är att hjälpa de att se sina egna möjligheter.
Nina Muhonen har också hjälpt många att få jobb.
– Jag är bra på att se kvalitéerna hos de arbetssökande och vad arbetsgivare är ute efter. Ofta handlar det inte alltid om kvalitéer som syns i cv.et utan sådant som sitter i personligheten.

Rädsla bland assistansanvändare
Nina Muhonen säger att hon stöter på en viss rädsla hos assistansanvändare att våga ta steget ut på arbetsmarknaden. Och även om hon säger att det kräver en viss mental styrka så tycker hon att det lite sorgligt.
– Det ger ju så mycket tillbaka. När jag ser att jag har lyckats, att jag gjort att någon har fått ett arbete, den glädjen… man kan drabbas av tillfällig eufori, det är värt oerhört mycket.

Nina Muhonen intervjuades av Erik Tillander,  Assistanskoll, www.assistanskoll.se. Artikeln är ett samarbete med Assistanskoll.

Sök jobb här