För Sofie är kvalitet avgörande

2016-07-04

När Sofie fick ett jobb på Humana såg hon det som en bra skola. Hon såg framför sig en kort period för att få erfarenhet av rekrytering och sedan ta sig vidare. Fyra år senare är hon fortfarande kvar. En av anledningarna är att hon varje dag får jobba med ständiga förbättringar i sitt arbete som kvalitetsutvecklare.

Som så många andra socionomer drivs Sofie av en tydlig vilja att göra världen lite bättre. Att få finnas där för andra. Det har bland annat lett till arbete på stödboende för missbrukare och boende för kvinnor utsatta för hedersrelaterat våld. Arbetet har känts meningsfullt och hon har trivts bra. Samtidigt har hon alltid känt att hon vill vara med och förändra och förbättra på ett mer övergripande plan. På Humana fick hon den chansen.
- När jag var ny ställde jag ständigt alla möjliga frågor till min chef. Det är lätt att känna sig obekväm när man gör det, men han var bara tacksam och tog det på rätt sätt.
Alla frågor ledde till att Sofie fick bilda en implementeringsgrupp tillsammans med några andra. De gick igenom processen från att kunder kommer in på Humana till att de slutar. Hur tar vi emot kunder som får ett beslut? Hur avtackar vi kunder som slutar? Vad händer vid en avvikelse? Arbetet gav tydligt resultat och blev en början till ett mer medvetet kvalitetsarbete.
- För mig handlar kvalitet om kundens delaktighet och ständiga förbättringar. Svårare än så är det inte.
I maj i år släppte Humana sin första kvalitetsredovisning. En skrift som redovisar hur vi arbetar med kvalitet. Tanken är att det ska bli en årlig produkt och den visar tydligt på Humanas utveckling.
- Det finns en ännu större medvetenhet i arbetet med kvalitet idag, säger Sofie och pekar på två exempel.

1. Kvalitetsarbetet sker närmare kunderna
Tidigare var kvalitet ett arbete som främst sköttes centralt. Idag är vi bättre på att plocka upp idéer från de som arbetar närmast kund och assistenter, det är de som har de bästa förslagen.

2. Fokus på genomförandeplaner
Ett bra exempel på hur vi stärker kundens delaktighet. Genom den blir det tydligt för alla som är involverade i assistansen hur kunden vill ha det. Har man som kund inte koll på sin genomförandeplan bör man prata med sin kund- och assistentansvariga om en revidering, säger Sofie med eftertryck.

När något går snett
En annan skillnad är arbetet med avvikelser som även det är mer systematiskt idag. När man arbetar med människor så händer det med jämna mellanrum att det blir tokigt. Det kan vara enstaka händelser som att en kund trillar, till arbetsmiljöproblem där en kund eller assistenter far illa. För Humana är det viktigt att känna till dem för att kunna göra något åt det.
- Jag brukar alltid prata med assistenter om att de är skyldiga att rapportera om något avvikande inträffar. En avvikelserapport är inte farligt utan det gör att vi kan lära oss något. Det fina med kvalitetsarbetet är just att alla kan bidra. Humana har fem kvalitetsutvecklare som även har rollen som kundombud. Det innebär att de inhämtar synpunkter och klagomål på sådant som inte fungerar och sådant som kan fungera bättre, det är en viktig del i förbättringsarbetet. Kontakta dem gärna, då blir de glada!

Exempel från verkligheten
”Vid ett tillfälle skulle en av våra medarbetare till en kund som vi hade ganska lite kontakt med. Kunden var tydligt tveksam till vårt besök och trodde nog att det var ett sätt för oss som företag att få kontroll över kunden. Väl på plats insåg kunden snart att genomförandeplanen kunde fungera som ett verktyg för henne som kund. Då kunde hon plötsligt inte sluta prata och hade massor av idéer med en bättre assistans som följd. Kundens sista kommentar var att ”nu är inte genomförandeplanen bara ett papper längre”. Sånt är kul tycker jag”.

KORT OM SOFIE
Bott överallt men senaste tio åren i Malmö där hon plåstrar om sitt hus, umgås med sambon, vänner och hunden.
Sommarens projekt: Safta, sylta och gå skåneleden (sagt med ett uppgivet skratt, tio mil otränad, det kommer aldrig att gå...)
Därför jobbar hon på Humana: Vi jobbar för att göra det bättre för människor, jag får själv vara med och påverka arbetet och så människorna förstås, från kollegorna på kontoret till varenda kund och assistent jag träffat.

Sök jobb här