Ellinor har Rio i siktet

2016-08-24

Ellinor Axelsson-Vaughn är bara 18 år men är redan en rutinerad skytt. Just nu pågår förberedelserna för Paralympics i Rio där hon tävlar i luftgevärsskytte. Med sig har hon sina största fans som på den här resan även är hennes personliga assistenter.

Paralympics är den näst största idrotts-tävlingen i världen, bara OS är större. I Rio tävlar 4 350 atleter från 176 länder. En av dem är Ellinor Axelsson-Vaughn från Surahammar. 7 september kan hon ses av fyra miljarder tittare på invigningen. Det är stort. Men Ellinor stressar inte upp sig, trots sin ungdom är hon van både vid tävlingar och resor. Hon har redan rest mer eller mindre jorden runt under 2016 för att tävla. Skytte började hon med för snart fyra år sedan.- Jag var på läger med några som tävlat i Paralympics. Jag fick testa att skjuta och det var väldigt kul så det blev att jag fortsatte. Det gick bra och hon började snart själv att drömma om Paralympics, men det är en snårig väg för att komma dit. Det krävs att du tävlar i världscupen och gör bra ifrån dig. Då vinner man en kvotplats till sitt land. Sedan krävs att man klarar en poänggräns, en så kallad MQS, Minimum Qualifying Score. När väl det är avklarat är det i slutänden den Svenska Paralympiska Kommittén som beslutar om du får en biljett eller inte. Sagt och gjort, för ett år sedan började Ellinor att tävla i världscupen och det gick bra. Mycket bra.

- Målet har hela tiden varit Tokyo 2020 men det har gått så bra att jag fick en biljett till Rio, det var en bonus jag inte riktigt vågat tro på.

Hon beskriver sig som målmedveten och envis och det är nog en förutsättning för att få det att fungera, vill hon något så gör hon det. Träningsbanan i Eskilstuna ligger en timme från hemmet i Surahammar och har blivit som ett andra hem. Hinner hon inte dit får hallen hemma i villan fungera tillfälligt med en provisoriskt uppbyggd bana. Belöningen för alla timmar är resor, tävlingar och äventyr. Det senaste året har hon varit i Kroatien, Sydney, USA, Förenade Arabemiraten, Polen och Bangkok. I Bangkok i mars klarade hon poänggränsen för andra gången och strax därefter fick hon beskedet att hon fått en biljett till Rio.

- Den känslan är svår att beskriva, så himla fantastiskt!

Bara nagellacket som begränsar
Ellinor har personlig assistans dygnet runt men har aldrig själv sett sig själv som funktionsnedsatt.

- Det sitter nog mer i huvudet tror jag, jag fokuserar mer på vad jag kan än på vad jag inte kan. Enda gången jag känner mig begränsad är när jag väntar på att nagellacket ska torka.

Den kommentaren känns igen från så många andra, begränsningarna sitter mer hos andra än hos den som lever med en funktionsnedsättning. Brasilien är nog ett drömland för många att besöka. Stränderna, maten och samban.  Allt det där tar Ellinor med ro.

- Jag är där för att tävla och träna, det är det jag ser fram emot.

KORT OM ELLINOR
Gör: Går teknikprogrammet i Västerås
Familj: Mamma och pappa, två äldre systrar och schäfrarna Zack och Zyrran.
Boktips: Hunger Games, Mörka platser av Gillian Flynn.
Saknar på resor: Hundarna, syskonbarnen och min egen säng.
Äventyret: Händer alltid en massa grejer på våra resor. I Sydney fick vi bekymmer med utrustningen. Vi var tvungna att lägga på mer vikt för att flytta balanspunkten på geväret för att få vara med och tävla. Utan hjälp från busschauffören hade vi inte fått ihop det, tillsammans med honom svängde vi förbi en däckfirma och blev klara precis i tid.

Varför Humana? Med Humana så får jag en stor frihet i hur jag vill ha saker och ting. Det i sin tur gör att jag har en stor frihet i hur jag vill leva mitt liv och vad jag vill göra!

OM SKYTTE
I Ellinors klass finns det två grenar, stående eller liggande. Skillnaden är om man får stöd för armbågen eller inte. Ellinors huvudgren är liggande men hon kommer att tävla i båda. De skjuter 60 skott på en timme och sedan går de åtta bästa till final.

OM PARALYMPICS
Världens näst största idrottsevent med 4 350 atleter som tävlar i 25 olika idrotter. Många är samma idrotter som i OS men med flera klasser utifrån funktionsnedsättning. Grenar som inte är med i OS är t ex boccia och goalboll. Paralympics går alltid i samma stad som OS men några veckor senare.

- Den känslan är svår att beskriva, så himla fantastiskt!
Bara nagellacket som begränsar
- Jag är där för att tävla och träna, det är det jag ser fram emot.
Sök jobb här